[Interview] Sebastiaan Moesman over Improve Digital, digital advertising en transparantie

[Interview] Sebastiaan Moesman over Improve Digital, digital advertising en transparantie
  • Bureaus
  • 6 nov 2017 @ 16:09
  • Link
  • Katja Brokke
    Katja Brokke

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • Online advertisingInterview

Sebastiaan Moesman is sinds een aantal maanden CEO van advertentiebedrijf Improve Digital. We spreken de ervaren mediaman (ex Reddion en GroupM) over zijn aanstelling, digital advertising en transparantie.

Hallo Sebastiaan. Ben je inmiddels geland?

Zeker! Mijn eerste maanden waren wel zomermaanden, maar ze zijn voorbij gevlogen. Kennismaken met onze mensen en klanten in onze diverse Europese kantoren, de pers te woord staan, het bedrijf traditiegetrouw vertegenwoordigen in Cannes en op DMEXCO en mezelf verdiepen in het product en de markt vanuit de supply-kant. Ik verveel me geen moment.

Hoe ben je bij Improve Digital terechtgekomen?

Ik werd afgelopen december gebeld door een recruitmentbureau. Daar was ik voorheen eigenlijk nooit in geïnteresseerd, maar na 10 jaar Reddion en 10 jaar GroupM was ik toch nieuwsgierig naar verandering en naar Improve Digital. Janneke, een van de oprichtsters, ken ik nog van lang geleden en na diverse gesprekken voelde ik dat de klik goed was en de uitdaging een mooie. Dan volgt vanzelf de rest.

Waarin kenmerkt jouw leiderschap zich en welke invloed heeft dat op het bedrijf?

Ik ben (denk ik) nieuwsgierig, geduldig, recht door zee en niet politiek. Voeg daarbij mijn ervaring, zowel in de internationale corporate omgeving van GroupM als in de internet tech/marketing bij Reddion, toe en mijn overtuiging dat mensen het beste presteren als ze begrijpen waarom ze iets moeten doen in plaats van blind op pad gestuurd te worden, en je hebt het recept van mijn persoon wel te pakken.

Leiderschap is vervolgens hoe ik die persoon probeer in te zetten voor Improve Digital; zelf veel leren van onze mensen, maar ook proberen mijn ervaringen nuttig te maken voor de veelal jonge mensen die bij ons werken. Een brede blik en ruime ervaring met klanten, techniek, de markt en het bedrijf gebruiken om individualisten het geloof en de overtuiging in een gezamenlijk doel te geven en duidelijk en eerlijk feedback te geven over wat ik zie en vind.

Ik hoop dat het effect is dat onze klanten steeds meer het gevoel hebben dat een heel team samen met, en namens, hen bezig is om de prestaties en ervaringen van programmatic voor hun te verbeteren.

Programmatic ontwikkelt zich heel snel. Hoe blijf je vooroplopen?

Het is belangrijk om te blijven luisteren, zowel naar klanten als wat er op een breder vlak in de markt gebeurt, en om te focussen op de ontwikkelingen die echt een verschil zullen maken voor onze klanten.

Hoe maak je programmatic transparant voor jullie klanten?

Door te zorgen dat drie dingen in orde zijn: verificatie, de identificatie van frauduleuze businessmodellen en de mogelijkheid tot het vrij delen van data. Door te zorgen dat contentproviders de mogelijkheid hebben om te kunnen verifiëren dat de kwaliteit hoog gehouden is, er geen bot nets actief zijn, er geen fraude plaatsvindt en de brand safety kan worden gegarandeerd.

Daarnaast is het ook belangrijk dat we de kennis delen zodat contentproviders frauduleuze businessmodellen kunnen identificeren en kunnen ontwijken. Zo kunnen ze voorkomen dat er onnodige vergoedingen worden weggesluisd en onduidelijke budgetten worden doorgezet.

Voor het transparanter maken van programmatic is het ook erg belangrijk dat de data beschikbaar is zodat er beter inzicht ontstaat en er betere keuzes kunnen worden gemaakt, en uiteindelijk natuurlijk de omzet kan worden geoptimaliseerd.

Video wordt steeds vaker ingezet. Wat zijn de laatste ontwikkelingen op dit gebied?

Aan de ene kant is video oneerbiedig gezegd de opvolger van tekst of plaatjes. Hierdoor zie je dat de markt rondom content- en banneradvertising zichzelf opnieuw uitvindt; players, tracking, data, reporting, alles moet opnieuw. En dan is er nog een schaarste aan videocontent en -ads waardoor de in- en verkoop van advertising rondom die content nu wat chaotischer verloopt dan de traditionele bannering. Veel inhalen en opschonen dus als je het zo bekijkt.

Tegelijkertijd ziet de markt de kansen om niet zozeer video steeds vaker in te zetten. maar de video die tv heet meer op nieuwe leest te schoeien; targeting van individuele huishoudens, in- en verkoop van advertising via programmatic platformen, etcetera. De bezettingsgraad van tv mag dan hoog zijn, er liggen veel kansen in de periferie van de zender; uitgesteld kijken, syndicatie van content naar andere landen, smart TV’s en apps, nieuwe technieken bieden nieuwe mogelijkheden om tv-explotatie te doen.

Waarin onderscheiden jullie je van concurrenten?

Wij hebben experts dichtbij onze klanten door onze aanwezigheid in heel Europa. Deze experts helpen onze klanten om hun inkomsten te maximaliseren, zonder een conflicterend belang. Als echte agent van uitgevers zie je zelden partijen zo acteren. De meeste partijen bieden óf uitsluitend technische platformen aan, óf een bundel van techniek en demand in een all-in-one, maar niet altijd transparante oplossing.

Lees ook: Sebastiaan Moesman leidt Improve Digital

 

 

Katja Brokke

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken